Все виды реакций в неорганической химии. Неорганическая химия - это что такое? Неорганическая химия в школьной программе. Общая химия. Неорганическая химия

Search results:

  1. Грамматика английского языка . Сборник упражнений . 5 класс .

    Сборник упражнений . 5 класс . В 2 ч. К учебнику Верещагиной И.Н. и др. - Барашкова Е.А.

    Книга для родителей; 4. Грамматика английского языка . Проверочные работы.

    Часть 1 . Формат: pdf. Размер: 5,4 Мб. Смотреть, скачать : drive.google. Часть 2. Формат: pdf.

    alleng.org
  2. Грамматика английского языка . Сборник упражнений . 5 класс .

    Сборник упражнений . 5 класс . Часть 1 . К учебнику Верещагиной И.Н. - Барашкова Е.А. - 2014г.

    Книга для родителей; 4. Грамматика английского языка . Проверочные работы. Сборник содержит 230 грамматических упражнений , обеспечивающих усвоение и...

    www.mathsolution.ru
  3. Грамматика английского языка . Сборник упражнений . 5 класс .

    Сборник упражнений . 5 класс . В 2 ч. К учебнику Верещагиной И.Н. и др. - Барашкова Е.А. cкачать в PDF.

    Оно представляет собой первую часть учебного комплекта, состоящего из четырёх книг: 1 . Грамматика английского языка .

    11klasov.ru
  4. Читать Грамматика английский язык 5 класс Барашкова ...

    Вы здесь: Главная сайта ГДЗ Учебники 5 класс Читать Грамматика английский язык 5 класс Барашкова (Верещагина) онлайн.

    Это вполне отличный сборник упражнений , который с лёгкостью даёт возможность ученику дополнительно заниматься над своими грамматическими...

    newgdz.com
  5. ГДЗ по английскому языку 5 класс Барашкова грамматика ...

    ГДЗ готовые домашние задания рабочей тетради грамматика 5 класс Барашкова грамматика 1 , 2 часть к учебнику Верещагиной, Афанасьевой ФГОС от Путина. Решебник (ответы на вопросы и задания )...

    GDZ-Putina.info
  6. ГДЗ по английскому языку 5 класс грамматика Барашкова ...

    ГДЗ по английскому языку 5 класс грамматика Барашкова сборник упражнений . Во всех российских школах в программу изучения иностранных языков

    Если появились проблемы с пониманием материала, то необходимо сразу посмотреть ГДЗ по английскому языку 5 класс .

    otlGDZ.online
  7. Грамматика английского языка . Сборник упражнений . 5 класс .

    Сборник упражнений 5 класса Барашковой к учебнику Верещагиной, Афанасьевой по грамматике английского языка соответствует ФГОС. Сборник содержит 230 упражнений по грамматике , обеспечивающих усвоение - закрепление правил грамматики , изучаемых в 5...

    skachaj24.ru
  8. Грамматика английского языка . Сборник упражнений . Часть ...

    Сборник упражнений . Часть 1 : 5 класс : К учебнику В.П. Кузовлева и др. «EngIish-5» Книги Иностранные языки Е.А. Год издания: 2006 Формат: pdf Издат.:«Экзамен» Страниц: 96 Размер: 19.5 ISBN: 5-472-00851-4 Язык : Русский0 (голосов: 0) Оценка:Настоящее...

    bookfi.net
  9. Скачать Барашкова Грамматика английского языка для всех УМК

    Скачайте "Грамматика английского языка . Сборник упражнений " Е.А. Барашковой для учебников Верещагиной, Enjoy English

    3 класс : часть 1 , часть 2. Остальные учебники буду добавлять по мере нахождения в сети. Оставляйте комментарии, какие книги вам необходимые...

    EnglishEarly.ru
  10. Рабочая тетрадь по Английскому языку 5 класс Барашкова ...

    Английский язык 5 класс Барашкова Часть 1 , 2.

    GdzMonster.net
  11. ГДЗ по английскому языку за 5 класс сборник упражнений ...
  12. ГДЗ по английскому языку 5 класс Барашкова грамматика

    ГДЗ решебник к граматике (сборник упражнений ) по английскому языку 5 класс Барашкова часть 1 и 2 ФГОС к учебнику Верещагиной, Афанасьевой. Ответы на упражнения и задания на сайте ЯГДЗ из...

    YaGDZ.com
  13. Барашкова Е. А. - Грамматика английского языка : Сборник ...

    Грамматика английского языка : Сборник упражнений : Ч. 1 : 5 класс : К учебнику В.П. Кузовлева и др. «EngIish-5» Год выпуска: 2006 Е. А. Жанр: Иностранные языки для детей Издательство...

    smart-torrent.org
  14. Барашкова Е. А. - Грамматика английского языка : Сборник ...

    Сборник упражнений . Часть 2 Грамматика английского языка . Самое интересное в это истории, что об этом Обама ничего не знал. Грамматический справочник и ключи к упражнениям Грамматика английского языка . Проверочные работы Сборник содержит 420...

    trackerok.club
  15. Грамматика английский язык 5 класс Барашкова (Верещагина)

    Грамматика английского языка . Сборник упражнений . 5 класс . В 2 частях. К учебнику Верещагиной И.Н. и др. - Барашкова Е.А. 13-е изд., перераб. и доп. - М.: 2014 Часть 1 - 96с., Часть 2 - 96с.

    11book.ru
  16. Читать Грамматика английский язык 5 класс Барашкова ...

    Задание и готовый ответ на упражнение из учебника Читать Грамматика английский язык 5 класс Барашкова (Верещагина) онлайн. Часть 1 .

    otbetnadz.ru
  17. Грамматика английского языка . Книга для родителей. 5 класс .

    Грамматика английского языка . Проверочные работы. Книга содержит объяснение всех грамматических правил, которые изучаются в 5 классе , разбор типичных ошибок и рекомендации по работе над грамматикой . В книгу включены также ключи к упражнениям из сборника .

    alleng.org
  18. Решебник по английскому языку для 5 класса Барашкова

    Здесь представлены ответы к грамматике по английскому языку Барашкова к учебнику Верещагиной Афанасьевой 5 класс сборник упражнений .

    Английский язык – несложный, увлекательный предмет. Однако чтобы не возникало трудностей в дальнейшем, необходимо...

    1gdz.work
  19. Грамматика английского языка . Сборник упражнений . 5 класс .

    Данное пособие полностью соответствует федеральному государственному образовательному стандарту второго поколения. Оно представляет собой первую часть учебного комплекта, состоящего из четырёх книг: 1 . Грамматика английского языка . Сборник упражнений .

    www.mathsolution.ru
  20. Грамматика английского языка . Сборник упражнений . Часть ...

    Сборник упражнений . Часть 1 : 5 класс : К учебнику В.П. Кузовлева и др. «EngIish-5» Е.А. Издательство: «Экзамен» Год издания

    Грамматический справочник и ключи к упражнениям Грамматика английского языка . Проверочные работы Сборник содержит 420...

    eknigi.org
  21. Грамматика английского языка . Сборник упражнений .

    Сборник упражнений . 5 -6 классы . В 2 ч. К учебнику Биболетовой М.З. и др. Часть 1 .

    b-ok.org
  22. Скачать бесплатно Грамматика английского языка . Сборник ...

    ZUBRILA.NET Английский язык УМК "English " (Углубленное изучение) Грамматика английского языка . Сборник упражнений .

    Грамматика английского языка . Сборник упражнений . 5 класс . В 2 ч. К учебнику Верещагиной И.Н. и др. - Барашкова Е.А.

    zubrila.net
  23. Грамматика английского языка . Проверочные работы. 5 класс .

    Проверочные работы. 5 класс . К учебнику Верещагиной И.Н. и др. - Барашкова Е.А.

    Оно представляет собой четвёртую часть учебного комплекта, состоящего из четырех книг: Грамматика

    Книга для родителей Грамматика английского языка . Проверочные работы.

    alleng.org
  24. Грамматика английского языка . Сборник упражнений . Часть ...

    Поиск книг и журналов. Грамматика английского языка . Сборник упражнений . Часть 1 : 5 класс : К учебнику В.П. Кузовлева и др. «EngIish-5» (Барашкова Е.А.)

    bookre.org
  25. Грамматика английского языка . Сборник упражнений .

    10. Учебные сайты. Грамматика английского языка . Сборник упражнений . 5 -6 классы .

    Пособие содержит 240 грамматических упражнений , обеспечивающих усвоение и закрепление правил грамматики , которые изучаются в 5 -6 классах .

    Часть 1 . Формат:pdf. Размер: 2,3 Мб.

    alleng.org
  26. Download FREE Барашкова Е.А.Грамматика английского языка .

    Click here for FREE DOWNLOAD of full Барашкова Е.А.Грамматика английского языка . Сборник упражнений .

    Часть 1 : 5 класс : К учебнику В.П. Кузовлева и др. «EngIish-5» Е.А. Publisher: “Просвещение” Publication date: 2006 ISBN: 5-472-00851-4 Number of...


1 The Earth is in danger.
2. It’s cold today, isn’t it?
3. It’s a cold day, isn’t it?
4. What’s the weather like today?
5. The sun is bright. There is not a cloud in the sky. It’s going to be a nice day.
6. I had a cup of coffee and a cheese sandwich. The sandwich was tasty, but the coffee was bad.
7. I’m on a diet without sugar and bread.
8. Do you eat beef?
9. I have a very nice piece of beef. Have a look.
10. Let’s have beef and vegetables for dinner. – That’s a good idea. – But I don’t like the idea. I’ll have fish and chips. – I’ll have the same.

Complete the following sentences with a, the or no article.
1. He was seven years old.
2. He was a seven-year-old boy.
3. Why don’t you have ice cream? Are you on a diet?
4. Who will help you if you get into trouble?
5. Did the first game end in a draw?
6. Did he fly to the USA the following week?
7. This is the only book I want to buy.
8. He was the only boy who could swim well.
9. Nick’s brother is a basketball player.
10. We don’t study Italian at school.

Change the sentences to indirect speech.
1. “Please tell me your name.” The prince asked her to tell him her name.
2. “Come with me to my father’s palace.” The prince asked her come with him to his father’s palace.
3. “You have saved my life.” The prince told her that she had saved his life.
4. “How did you find our house?” They asked her how they found their house.
5. “Don’t forget us!” They asked him not to forget them.
6. “You don’t have to be afraid of me.” The wolf told the girl that she didn’t have to be afraid of him.
7. “I am going to see my Granny.” The girl said that she was going to see her Granny.
8. “I am taking her these flowers.” The girl said that she was taking her those flowers.
9. “Where does your grandmother live?” The wolf asked the girl where her grandmother lived.
10. “Who is it?” The grandmother asked who it was.

Write a tag for each sentence.
1. The money is on the desk, isn’t it?
2. There was money in the bag, wasn’t there?
3. The snowmen looked ugly, didn’t they?
4. Kate used to get up early, didn’t she?
5. I am at home, aren’t I?
6. He never makes mistakes, does he?
7. He’s never late, is he?
8. He s come late, hasn’t he?
9. She’s sent a letter to you, hasn’t she?
10. She’s invited to the party, isn’t she?


1. The children’s clothes are in the bus. Bring them to the classroom, please.
2. This is Tom Brown’s bike. He bought it five days ago.
3. I have visited Peter and Linda’s flat this morning.
4. Does it take you long to get to your grandparents’ flat?
5. Did you see the film last night? – No, I didn’t. I didn’t have the time.
6. This is a very good book.
7. There is a very good book on the desk.
8. It’s Friday today, isn’t it?
9. Two weeks ago there were more mistakes in her dictation.
10 Is there any advice in your uncle’s letter?

Which is right? Complete the sentences.
1. Is it cold in winter?
2. Let’s go skiing. There is a lot of snow.
3. – When did they come? – They came a week ago.
4. When I was a baby, I used to eat at night.
5. I don’t like fish soup, my brother doesn’t like it either.
6. Neither Emma nor Jane likes coffee.
7. I like your collection of stamps. Which stamp do you like best?
8. I don’t know what he said.
9. Who wants to meet him?
10. Which bike is hers?


1. You know you are my best friend.
2. You have always been my best friend.
3. Granny is ill. I must visit her today.
4. Granny has been ill for a week. I must visit her again.
5. Granny has been ill since Monday. I must visit her again.
6. How long has she been ill?
7. We haven’t seen him since Monday.
8. We know him very well. He is our doctor.
9. We have known him since he moved to our town.
10. How long have you lived here?

Use the words in brackets to complete the sentences.
1. This bike is made in Russia.
2. Your documents were found five minutes ago.
3. Her last book was written in 1957.
4. They bought the furniture last Saturday.
5. The furniture was bought the other day.
6. He won’t be late if he took a taxi.
7. He doesn’t know yet if he will take a taxi.
8. The city ..is visited (visit) by millions of people every year.
9. They is visited the city in 2002
10. They have always wanted to visit the city.

Which is right? Complete the sentences.
1. These two pieces of information were very useful.
2. – It’s a pity that Spanish isn’t taught in our school. I’d like to study it. – You can study it at the University.
3. This exercise was written by Boris. Those ones were written by Anton,
4. I received this information the other day. Thank you for it.
5. My dog is older than theirs.
6. Can you tell us why you look so sad?
7. I didn’t know that whose bike that was.
8. I wonder where she bought those toys.
9. I am happy we don’t have to take the exam.
10. You mustn’t be late for school.

Correct each sentence. Do not change the underlined words.
1. He said the Browns moved to a new house three years before.
2. He wondered if there was any food in the house,
3. She asked how many cities he had visited.
4. – Did you follow his advice? – Yes, I did. It helped me very much.
5. Mr. Watson has a good sense of duty. I don’t think you should tell him about it again.
6. Mrs. Anderson has great knowledge of History.
7. The book was translated into the Russian language in 1980.
8. The Browns invited us to the party.
9. There is no jam on the table.
10. Next year you can go to London.

Страница 1 из 19

ГДЗ Грамматика английского языка, Ключи к упражнениям. Ю. Б. Голицынский 4-е изд., СПб.: КАРО, 2003.

Упражнения 1-30 Упражнения 31-60 Упражнения 61-90 Упражнения 91-120 Упражнения 121-150 Упражнения 151-180 Упражнения 181-210 Упражнения 211-240 Упражнения 241-270 Упражнения 271-300 Упражнения 301-330 Упражнения 331-360 Упражнения 361-390 Упражнения 391-420 Упражнения 421-450 Упражнения 451-480 Упражнения 481-509 Упражнения 510-540 Упражнения 541-561

Упражнение 1
1. This is a book. It is my book. 2. Is this your pencil? - No, it isn"t my pencil, it is my sister"s pencil. 3. I have a sister. My sister is an engineer. My sister"s husband is a doctor. 4. I have no handbag. 5. She has got a headache. 6. Have they got a car? - Yes, they have. Their car is very expensive but reliable. 7. Have you got a calculator? - No, I haven"t. 8. Is this a watch? - No, it isn"t a watch, it"s a pen. 9. This pen is good, and that pen is bad. 10. I can see a pencil on your table, but I can see no paper.11. Give me a chair, please. 12, They have a dog and two cats. 13. I have a spoon in my plate, but I have no soup in it. 14. My friend says he is going to be a millionaire one day. 15. Would you like an orange? 16. Mr. Smith is an artist, Mrs. Smith is a poetess.

Упражнение 2

1. He hasn"t got a car. But he"s got a computer. The computer is new. 2. My friends have got a cat and a dog. The dog never bites the cat. 3, This is a tree. The tree is green. 4. I can see three boys. The boys are playing. 5. I have a bicycle. The bicycle is black. My friend has no bicycle. 6. Our room is large. 7. We wrote a dictation yesterday. The dictation was long. 8. She has two daughters and one son. Her son is a pupil. 9. Last year I gave my mother a bracelet for her birthday. She liked the bracelet. 10. My brother"s friendhas no dog. 11. This pencil is broken. Give me that pencil, please. 12. She has a ball. The ball is big. 13. I got a letter from my friend yesterday. The letter was interesting. 14. When they were in Geneva, they stayed at a hotel. Sometimes they had dinner at the hotel and sometimes in a restaurant.

Упражнение 3

1. This is a pen. The pen is red. 2. These are pencils. The pencils are black. 3. This is soup. The soup is tasty. 4. In the morning I eat a sandwich and drink tea. 5. She gave me coffee and a cake. The coffee was hot. The cake was tasty. 6. Do you like ice cream? 7. I see a book in your hand. Is the book interesting? 8. Do you need a camera? 9. He never eats meat, he always eats vegetables, cereals, seeds, fruit, and nuts. He is a vegetarian. 10. This is a pineapple. The pineapple is delicious. 11. Elaine, apples are good for you! 12. My cousin is upset. He"s got a sore throat. 13. This is cottage cheese. The cottage cheese is fresh. 14. She bought meat, butter and potatoes yesterday. She also bought a cake. The cake was very tasty. We ate the cake with tea. 15. This is my table. On the table I have a book, two pencils, a pen and paper. 16. This is a bag. The bag is brown. It is my sister"s bag. And this is my bag. It is yellow.

Упражнение 4
1 have two sisters. My sisters are students. 2. We are at home. 3. My brother is not at home, he is at school. 4. My mother is at work. She is a doctor. 5. I am not a doctor. 6. I have no sister. 7. He is not a pilot. 8. I have thirty-two teeth. 9. He has a child. 10. She has two children. Her children are at school. 11. Is your father at home? - No, he is at work. 12. Where is your brother? - He is at home.

Упражнение 5

1. We have a large family. 2. My granny often tells us long interesting stories. 3. My father is an engineer. He works at a factory. The factory is large. 4. My mother is a doctor. She works at a large hospital. She is at work now. 5. My aunt is a teacher. She works at school. The school is good. My aunt is not at school now. She is at home. She is drinking tea and eating jam. The jam is sweet. I am at home, too. I am drinking tea and eating a sandwich. The sandwich is tasty. 6. My sister is at school. She is a pupil. 7. My cousin has a big black cat. My cousin"s cat has two kittens. The cat likes milk. The kittens like milk, too. 8. I am an engineer. 9. My son is a pupil, 10. He is a good pupil. 11. This is a house. 12. This is my pencil. 13. You have some pencils, but I have no pencil. Give me a pencil, please.

Упражнение 6

1. What"s the weather like today? - The weather is fine. 2. The sun is yellow. 3. The sky is grey today. 4. The Earth is a planet. 5. We had an English lesson yesterday. The teacher asked me many questions. The questions were difficult. 6. Where is your brother? - He is at home. He is in his room. He is sitting at the table. He is doing his homework. The homework is difficult. 7. Our cat is sitting on the sofa. 8. It is very dark in the room. Turn on the light, please. 9. Nick went into the bathroom, turned on the water and washed his hands.

Упражнение 7

1. This is a good book. Take the book from the table. Put this book into the bookcase. 2. The weather is fine today. The sky is blue. The sun is shining brightly in the blue sky. 3. This is a boy. The boy is at school. He is a pupil. This boy is my brother"s friend. He has a cat, but he has no dog. He likes his cat. He gives the cat milk every day. 4. Yesterday I received a letter from my friend. The letter was interesting. 5. We live in a big house. I like the house very much. 6. Are you a worker? - No, I am a student. 7. I like your beautiful flower. Give me the flower, please. 8. My mother is at home. She is reading an interesting book. 9. My father is not at home. He is at work. He is a doctor. He is a good doctor. He works at a hospital. The hospital is large.

Упражнение 8

1. There is a big tree in the garden. 2. There is a bank near here. - Where is the bank? 3. There is a new supermarket in the centre of our town. 4. There is a hotel over there. The hotel isn"t cheap. 5. Where is the cat? - The cat is on the sofa. 6. Where is the book? - The book is on the shelf. 7. Where are the flowers? - The flowers are in a beautiful vase. 8. Where is the vase? - The vase is on a little table near the window. 9. Open the window, please. The weather is fine today. I can see the sun in the sky. I can see a nice little bird. The bird is sitting in a big tree. The tree is green. 10. There is a little white cloud in the sky. 11. We have a large room. There is a big sofa in the room and a little lamp on the wall over the sofa. I like to sit on the sofa and read a good book.

Упражнение 9

1. There is a wonderful small computer in front of the books there. 2. Where is the soup? - The soup is in a big saucepan on the gas cooker. 3. Whete are the cutlets? - The cutlets are in the refrigerator on a little plate. 4. There is no bread on the table. Where is the bread? 5. There is a little brown coffee table in our room in front of the sofa. 6. Where is the table in your room? 7. There is a thick carpet on the floor in my mother"s room. 8. Is your brother at home? - No, he is at work. He works at a big factory. He is an engineer. 9. My sister has many books. The books are in a big bookcase. 10. The weather is fine today. Let"s go and play in the yard. There are many children in the yard. They are playing with a ball.

Упражнение 10

1. 1 see a bottle of pineapple juice on the kitchen table. 2. Her son has a great sense of humor. 3. There was a discotheque at the club last Saturday but he didn"t go. 4. Is there a bus stop near the building? 5. We have a big dog. The dog is very clever. 6. My friend has a very good computer. 7. This boy is big. He is a student. 8. There is a very big piano in the hall. 9. This is a tree and that is not a tree. It"s a bush. 10. I am a boy. I am a pupil. I learn at school. 11. My sister is at work. She is a secretary. She works at a large office. 12. This is a very difficult question. I don"t know the answer to it. 13. Do you see a little girl with a big ball in her hands? She is a pupil of our school. 14. There was a beautiful flower in this vase yesterday. Where is the flower now? 15. Last year we were in Geneva. It is an exciting city to visit, but a very expensive place to live.

Упражнение 11

1. There is a jar of orange marmelade in the middle of the shelf. 2. There is a big box of cereal to the right of you. 3. There is a bunch of bananas on the table. Don"t keep them in the refrigerator. 4. There is a loaf of white bread on the upper shelf of the refrigerator. If you want your bread to be fresh, keep it only in the refrigerator. 5. Is there a bag of flour in the cupboard? 6. There was a bottle of lemonade in the corner of the kitchen. 7. There is a thick red carpet in my room. The carpet is on the floor in front of the sofa. 8. Where is the table in your brother"s room? - His table is near the window. 9. I can see a fine vase on the shelf. Is it your vase? 10. We have no piano in our living room. 11. My uncle is married. He has a beautiful wife. They have a son, but they have no daughter. 12. I can see a nice coffee table in the middle of the room to the right of the door. It is black and red. I like the coffee table. 13. Our TV set is on a little table in the corner of the room. 14. There is a beautiful picture in my father"s study. The picture is on the wall to the left of the window.

Упражнение 12

My aunt"s flat is in a new house. There is a living room, a bedroom, a study, a bathroom and a kitchen in the flat. The bedroom is a large room with two windows. The room is light as the windows are large. There are white curtains on the windows. There are two beds with large pillows on them. There are small tables near the beds. There are lamps on them. To the left of the door there is a dressing table with a mirror on it. There is a low chair at the dressing table. There are several pictures on the pale green walls. There is a thick carpet on the floor. The carpet is dark green. The room is very cosy.

Упражнение 13

1. There is a park behind the hospital. There are some beautiful trees in the park. 2. There is a good film on TV this evening. I am going to watch it. 3. There is a library between the school and the bank. There are some English and German books in this library. 4. There is a sofa in the corner of the room. 5. There are some cushions on the sofa. 6. There are some books on the shelf. Give me a book, please. 7. Look into the refrigerator. What can you see on the shelves? - There is some butter in the butter dish. There is some sausage, but there is no cheese. There are some eggs and some apples. There is an orange, a lemon, and some jam in a little vase. 8. There is some juice in this cup. May I drink the juice? 9. There are some girls in the yard, but I can see no boys. Where are the boys? - Oh, all the boys are playing football at the stadium. 10. There is a peculiar charm in her voice.

Упражнение 14

1. Where is the bus station? - The bus station is next to the gas station. 2. There are two pets in the house: a cat and a dog. 3. There is a TV antenna on the roof. 4. There is a mailbox between the building and the bus stop, 5. There is a big dog in front of the fireplace. 6. Do you speak English at work or at school? 7. She had a bad day today. 8. I have a colour TV set. The TV set is on a little table in the corner of the room. 9. There is a book, a pen, and some paper on my writing desk. 10. My brother is a teacher. He works at school. He has very good books. His books are in a big bookcase. 11. There is some tea in my glass. There is no tea in my friend"s glass. His glass is empty. 12. Where is the coffee table in your room? - The coffee table is in front of the sofa. There is a cup on the coffee table and some newspapers. There is some coffee in the cup. 13. There are some photographs on the sofa.
14. There is a guitar on the chair near the piano.

Упражнение 15

1. Every day my brother and I get up at eight o"clock and walk to school. I like school. It"s fun. My brother loves football. He hates homework. So he doesn"t like to go to school. Will he go to work in the future? 2. My friend has to get up early in the morning because he goes to school. That"s why he usually goes to bed early in the evening. 3. The weather was very bad in the morning yesterday. The sky was grey and it was raining. But in the middle of the day the weather began to change. The rain stopped and the sun appeared from behind the clouds. In the afternoon it was very warm. I did not want to stay at home and went into the yard. There were boys and girls in the yard. We played in the yard till late in the evening. When I came home, I drank tea, ate a sandwich and went to bed at once. I slept very well at night.

Упражнение 16

1. My brother is a pupil. He goes to school. He goes to school in the morning. He has five or six lessons every day. In the afternoon he goes home. At home he does his homework. In the evening he reads books. He usually goes to bed at half past ten. At night he sleeps. 2. My father goes to work in the morning and comes home in the evening. 3. I get up at half past seven in the morning and ga to bed at a quarter to eleven in the evening. 4. When does your mother leave home for work? - She leaves home for work at a quarter past eight. 5. When do you leave home for school? - I leave home for school at half past eight. 6. What do you do when you come home from school? - I do my homework, talk to my friends on the phone and go for walks., "" I often listen to music. I like jazz best.

Упражнение 17

1. We always go to the Russian Museum on Sunday. 2. On Saturday she usually goes to the Philharmonic. 3. In August he has his birthday. He is planning to have a nice party with his friends. 4. There are three rooms and a kitchen in our new flat, 5, My new dress is made of silk. 6. If you want to write something on the blackboard, you must have a piece of chalk. 7. Are there any pupils in the classroom? 8. I have a new English book. The book is very interesting. 9. There is a garden in front of our school. The garden is not large, but it is very nice. 10. May is the fifth month of the year. 11. Saturday is the sixth day of the week. 12. Sunday is a day off. 13. Today is the ninth of May. He is going to a public phone to make a phone call to his grandfather. 14. This is a nice place. In June we are going there for a holiday.

Упражнение 18

1. My friends live in a small town. It is a new town. The streets in the town are broad and straight. There are beautiful buildings in them. The town is very green? and so the air is fresh. There are some beautiful parks and gardens in the town. The people like to go there after work. In the evening you can hear the sounds of music from the parks. There are some schools, some libraries, a hospital, a theatre, some cinemas, some polyclinics and some kindergartens in the town. 2. This is a classroom. The classroom is large and light. 3. There is a picture on the wall. 4. What is the date today? It is the seventh of December. 5. The third lesson today is a lesson of English. 6. Pete, go to the blackboard. 7. After school I usually go home. 8. My father always comes from work late: at eight o"clock or at half past eight. But on Friday he comes home early: at half past four or at a quarter to five. On Saturday and on Sunday he does not go to work.

Упражнение 19

I go to school in the morning, so I get up early. I usually get up at a quarter past seven. I go to the bathroom, turn on the water and wash my face and hands. My father and mother also get up early in the morning. My mother works at an office. She is a typist. My father is a doctor. He works at a polyclinic. We have breakfast in the kitchen. We eat porridge and eggs. We drink tea. My father and mother leave home for work at half past eight. My father goes to the polyclinic, and my mother goes to the office. I don"t leave home with my parents: the school where I learn is near our house. I leave home for school at a quarter to nine. My granny stays at home and cooks dinner. I have lunch at school after the third lesson. My father and mother have lunch at work. When we come home, we have dinner.

Упражнение 20

1. Every day my husband goes to work, my son goes to school and I go to the institute. 2. There is a new school at the corner of our street. 3. My daughter came home from school on Monday and said to me: "There will be a parents" meeting on the tenth of February at six o"clock in the evening." 4. The teacher told us a very interesting story at the lesson. 5. When the bell rang, the pupils went into the classroom. 6. We are usually at school from nine o"clock in the morning till two o"clock in the afternoon. 7. We don"t go to school on Sunday.

Упражнение 21

1. What do you do after breakfast? - After breakfast I go to school. 2. My granny likes to read a book after lunch. 3. People usually have breakfast in the morning. They have dinner in the afternoon. In the evening people have supper. 4. There is a proverb: "After dinner sleep awhile, after supper walk a mile." 5. Who cooks dinner in your family? 6. Yesterday father told us a very interesting story at breakfast. 7. What did you have for lunch at school on Wednesday? - We had salad and tea. 8. My mother never has supper with the family because she does not like to eat in the evening. 9. When do you clean your teeth in the morning: before breakfast or after breakfast?

Упражнение 22

1. For breakfast I have coffee with milk and sugar. I have jam, too. There are different things on the dinner table. There is some bread, some butter and some ham. There are some cups and some glasses there. There is a jug on the table. The milk in the jug is hot. There is a teapot on the table. There is tea in the teapot. The tea is hot, too. There are some plates, some forks and some knives on the table. 2. The lamp is on the table. 3. There is a lamp on the table. 4. Is there a lamp on the table? 5. Is the lamp on the table? 6. Is there a clock on the wall? 7. There are two shelves on the wall. 8. Where are the shelves? - The shelves are on the wall. 9. They have a large flat. There are four rooms in the flat. 10. Is the newspaper on the table? 11. Is there a newspaper on the table? 12. There is some butter on the plate. 13. Where is the butter? - The butter is on a little plate. 14. There is some white and brown bread on the table.

Упражнение 23

1. Pete has a small family. He has a father and a mother. He has no brother, but he has a sister. His sister is a pupil. She is a good girl. She has many Russian books, but she has no English books. 2. There is a writing desk in the room. The writing desk is good, There is a lamp on the writing desk. 3. My uncle has a large family. They are six in the family, 4. My father is an engineer. He works at a big factory. 5. We have a good library. Our books are in a big bookcase. 6. Is your sister married? 7. What do you do after breakfast? - I go to school. 8. When do you come home? - I come home at half past two. 9. Do you like to watch TV in the evening? 10. He watches television - all day. I never do it. I can"t watch TV very often. But tonight I can spend the evening in front of the box, because there is a very interesting film on. It is "My Fair Lady" with Rex Harrison and Audrey Hepburn. I love it.

Упражнение 24

1. My aunt and my uncle are doctors. They work at c a hospital. They get up at seven o"clock in the morning. They go to bed at eleven o"clock. 2. I work in the morning and in the afternoon. I don"t work in the evening. I sleep at night. 3. When do you leave home for school? - I leave home at a quarter past eight in the morning. 4. What does your mother do after breakfast? - She goes to work. 5. Is there a sofa in your living room? - Yes, there is a cosy little sofa in the living room. - Where is the sofa? - It is in the cor-0 ner of the room to the left of the door. I like to sit on this sofa in front of the TV set in the evening. 6. There is a nice coffee table near the window. There are some newspapers on the coffee table. 7. There is some tea in the glass. 8. When do you watch TV? - I watch TV in the evening. We have a large colour TV set in our room. There is a beautiful vase on the TV set. There are some flowers in the vase. 9. I have a large writing desk in the study. There is some paper on her writing desk. My books and exercise books are on the writing desk, too.

Упражнение 25

My friend"s flat is very comfortable. There are three rooms in the flat: a living room, a study and a bedroom. The living room is not very large. The walls in the living room are blue. There are some pictures on the walls. There is a table in the middle of the room with some chairs around it. To the left of the door there is a sofa, Near the sofa there are two large armchairs. They are very comfortable. There is a piano in my friend"s living room. The piano is to the right of the door. The bedroom and the study are small. The furniture in the flat is brown.

Упражнение 26

I. What colour is your new hat? - It"s red. 2. Is there a refrigerator in your kitchen? 3. Where is the refrigerator in your kitchen? - It is in the corner of the kitchen. 4. There are some flowers in our living room. The flowers are in a beautiful vase. 5. I have some tea in my cup. 6. He has no coffee in his cup. 7. What book did you take from the library on Tuesday? 8.1 have some books, exercise books and pens in my bag. 9. I am an engineer I work at an office. I go to the office in the morning. As the office is far from the house I live in, I take a bus to get there. 10. What bus do you take to get to work? II. Whose pen is this? 12. What colour is your new T-shirt? - It"s white. 13. She is going to a music shop to buy a cassette. What cassette is she going to buy?

Упражнение 27

Here is a large window. Through the window we can see a room. Opposite the window there is a door. On the door there is a curtain. In the corner of the room there is a round table. On it we can see some books and a telephone. There is a bookshelf over the table. On the bookshelf we can see some newspapers and a book by Jack London. There are two pictures in the room. One picture is small, the other picture is very large. There are two bookcases in the room. The bookcases are full of books. There is a large sofa in the room. On the sofa we can see a bag. Whose bag is that? There is no bed in the room. On a small table near the window there are some flowers and a glass of water. In front of the window we can see an armchair.

Упражнение 28

1. English is a world language. 2. I study English. I attend English classes in the evening. On the days when I have no classes, I stay at home and do some work about the house. I have dinner with my family. After,dinner I talk to the members of my family, watch TV and read books, newspapers and magazines. I go to bed late at night. 3.1 am thirsty. Give me some water, please. 4. There is a book on the table. Give me the book, please. 5. I enjoy listening to music but I don"t really like the music that that man plays on his guitar. 6. What did you have for lunch? - I only had a tuna sandwich. 7. He is a wonderful teacher. He teaches history.

Упражнение 29

1. When my grandfather was a young man, he studied physics. 2. Do you speak Spanish? 3. My uncle is a great specialist in biology. 4. Japanese is more difficult than French. 5. We listened to a very interesting lecture on English literature yesterday. 6. Yesterday at the lesson of geography the teacher told us some very interesting things about famous travellers. 7. My father speaks English and French, but he does not speak German. 8. We had a lesson of mathematics Yesterday. We wrote a paper in mathematics. The teacher said: "I shall correct the papers in the evening. Tomorrow you will know the results".

Упражнение 30

1. My name is Charlie. I come from a pretty big family. I have two brothers and a sister. I am the oldest and my sister is the youngest; she plays the violin really well and wants to be a professional musician. She has other hobbies, too, and she often goes swimming with her friends if the weather is nice. 2. Do you play the piano? 3. There is a big black piano in our living room. It is at the wall to the left of the door opposite the sideboard. My mother likes to play the piano. She often plays the piano in the evening. 4. Boys like to play football. 5, What do you do in the evening? - I often play chess with my grandfather. 6. Where are the children? - Oh, they are out of doors. The weather is fine today. They are playing badminton in the yard. 7. What games does your sister like to play? - She likes to play tennis. 8. Do you like to play the guitar? 9. What colour is your guitar?








Приказом Министерства образования и науки Российской Федерации...

Читать полностью

Данное пособие полностью соответствует федеральному государственному образовательному стандарту (второго поколения). Оно представляет собой первую часть учебного комплекта, состоящего из четырёх книг:
- Грамматика английского языка. Сборник упражнений. Часть 1
- Грамматика английского языка. Сборник упражнений. Часть 2
- Грамматика английского языка. Книга для родителей
- Грамматика английского языка. Проверочные работы.
Сборник содержит 230 грамматических упражнений, обеспечивающих усвоение и закрепление правил грамматики, которые изучаются в 5 классе. Характер упражнений позволяет выполнять их максимально быстро, что экономит силы и время учащихся и помогает в короткие сроки добиться хорошего знания грамматики.
Для учащихся школ с углублённым изучением английского языка, лицеев, гимназий, колледжей, изучающих язык по учебнику И. Н. Верещагиной, О. В. Афанасьевой "Английский язык: V класс".
Приказом Министерства образования и науки Российской Федерации учебные пособия издательства "Экзамен" допущены к использованию в общеобразовательных организациях.
22-е здание, переработанное и дополненное.

Скрыть

Курс химии в школах начинается в 8-м классе с изучения общих основ науки: описываются возможные виды связи между атомами, типы кристаллических решеток и наиболее распространенные механизмы реакций. Это становится фундаментом для изучения важного, но более специфического раздела - неорганики.

Что это такое

Это наука, которая рассматривает принципы строения, основные свойства и реакционную способность всех элементов таблицы Менделеева. Важную роль в неорганике играет Периодический закон, который упорядочивает систематическую классификацию веществ по изменению их массы, номера и типа.

Курс охватывает и соединения, образуемые при взаимодействии элементов таблицы (исключение составляет только область углеводородов, рассматриваемая в главах органики). Задачи по неорганической химии позволяют отработать полученные теоретические знания на практике.

Наука в историческом аспекте

Название "неорганика" появилось в соответствии с представлением, что она охватывает часть химического знания, которая не связана с деятельностью биологических организмов.

Со временем было доказано, что большая часть органического мира может производить и «неживые» соединения, а углеводороды любого типа синтезируются в условиях лаборатории. Так, из аммония цианата, являющегося солью в химии элементов, немецкий ученый Велер смог синтезировать мочевину.

Во избежание путаницы с номенклатурой и классификацией типов исследований обеих наук программа школьного и университетского курсов следом за общей химией предполагает изучение неорганики в качестве фундаментальной дисциплины. В научном мире сохраняется аналогичная последовательность.

Классы неорганических веществ

Химия предусматривает такую подачу материала, при которой вводные главы неорганики рассматривают Периодический закон элементов. особого типа, которая основана на предположении, что атомные заряды ядер оказывают влияние на свойства веществ, причем данные параметры изменяются циклически. Изначально таблица строилась как отражение увеличения атомных масс элементов, но вскоре данная последовательность была отвергнута ввиду ее несостоятельности в том аспекте, в котором требуют рассмотрения данного вопроса неорганические вещества.

Химия, помимо таблицы Менделеева, предполагает наличие около сотни фигур, кластеров и диаграмм, отражающих периодичность свойств.

В настоящее время популярен сводный вариант рассмотрения такого понятия, как классы неорганической химии. В столбцах таблицы указываются элементы в зависимости от физико-химических свойств, в строках - аналогичные друг другу периоды.

Простые вещества в неорганике

Знак в таблице Менделеева и простое вещество в свободном состоянии - чаще всего разные вещи. В первом случае отражается только конкретный вид атомов, во втором - тип соединения частиц и их взаимовлияние в стабильных формах.

Химическая связь в простых веществах обуславливает их деление на семейства. Так, можно выделить две обширные разновидности групп атомов - металлы и неметаллы. Первое семейство насчитывает 96 элементов из 118 изученных.

Металлы

Металлический тип предполагает наличие одноименной связи между частицами. Взаимодействие основано на обобществлении электронов решетки, которая характеризуется ненаправленностью и ненасыщаемостью. Именно поэтому металлы хорошо проводят тепло, заряды, обладают металлическим блеском, ковкостью и пластичностью.

Условно металлы находятся слева в таблице Менделеева при проведении прямой линии от бора к астату. Элементы, близкие по расположению к этой черте, чаще всего носят пограничный характер и проявляют двойственность свойств (например, германий).

Металлы в большинстве образуют основные соединения. Степени окисления таких веществ обычно не превышают двух. В группе металличность повышается, а в периоде уменьшается. Например, радиоактивный франций проявляет более основные свойства, чем натрий, а в семействе галогенов у йода даже появляется металлический блеск.

Иначе дело обстоит в периоде - завершают подуровни перед которыми находятся вещества с противоположными свойствами. В горизонтальном пространстве таблицы Менделеева проявляемая реакционная способность элементов меняется от основной через амфотерную к кислотной. Металлы - хорошие восстановители (принимают электроны при образовании связей).

Неметаллы

Данный вид атомов включают в основные классы неорганической химии. Неметаллы занимают правую часть таблицы Менделеева, проявляя типично кислотные свойства. Наиболее часто данные элементы встречаются в виде соединений друг с другом (например, бораты, сульфаты, вода). В свободном молекулярном состоянии известно существование серы, кислорода и азота. Существует также несколько двухатомных газов-неметаллов - помимо двух вышеупомянутых, к ним можно отнести водород, фтор, бром, хлор и йод.

Являются наиболее распространенными веществами на земле - особенно часто встречаются кремний, водород кислород и углерод. Иод, селен и мышьяк распространены очень мало (сюда же можно отнести радиоактивные и неустойчивые конфигурации, которые расположены в последних периодах таблицы).

В соединениях неметаллы ведут себя преимущественно как кислоты. Являются мощными окислителями за счет возможности присоединения дополнительного числа электронов для завершения уровня.

в неорганике

Помимо веществ, которые представлены одной группой атомов, различают соединения, включающие несколько различных конфигураций. Такие вещества могут быть бинарными (состоящими из двух разных частиц), трех-, четырехэлементными и так далее.

Двухэлементные вещества

Особенное значение бинарности связи в молекулах придает химия. Классы неорганических соединений также рассматриваются с точки зрения образованной между атомами связи. Она может быть ионной, металлической, ковалентной (полярной или неполярной) или смешанной. Обычно такие вещества четко проявляют основные (при наличии металла), амфортерные (двойственные - особенно характерно для алюминия) или кислотные (если есть элемент со степенью окисления от +4 и выше) качества.

Трехэлементные ассоциаты

Темы неорганической химии предусматривают рассмотрение и данного вида объединения атомов. Соединения, состоящие из более чем двух групп атомов (чаще всего неорганики имеют дело с трехэлементными видами), обычно образуются при участии компонентов, значительно отличающихся друг от друга по физико-химическим параметрам.

Возможные виды связи - ковалентный, ионный и смешанный. Обычно трехэлементные вещества по поведению похожи на бинарные за счет того, что одна из сил межатомного взаимодействия значительно прочнее другой: слабая формируется во вторую очередь и имеет возможность диссоциировать в растворе быстрее.

Классы неорганической химии

Подавляющее большинство изучаемых в курсе неорганики веществ можно рассмотреть по простой классификации в зависимости от их состава и свойств. Так, различают оксиды и соли. Рассмотрение их взаимосвязи лучше начать со знакомства с понятием окисленных форм, в которых могут оказаться почти любые неорганические вещества. Химия таких ассоциатов рассматривается в главах об оксидах.

Оксиды

Окись представляет собой соединение любого химического элемента с кислородом в степени окисленности, равной -2 (в пероксидах -1 соответственно). Образование связи происходит за счет отдачи и присоединения электронов с восстановлением О 2 (когда наиболее электроотрицательным элементом является кислород).

Могут проявлять и кислотные, и амфотерные, и основные свойства в зависимости от второй группы атомов. Если в оксиде он не превышает степени окисления +2, если неметалл - от +4 и выше. В образцах с двойственной природой параметров достигается значение +3.

Кислоты в неорганике

Кислотные соединения имеют реакцию среды меньше 7 за счет содержания катионов водорода, которые могут перейти в раствор и впоследствии замениться ионом металла. По классификации являются сложными веществами. Большинство кислот можно получить путем разбавления соответствующих оксидов водой, например, при образовании серной кислоты после гидратации SO 3 .

Основная неорганическая химия

Свойства данного вида соединений обусловлены наличием гидроксильного радикала ОН, который дает реакцию среды выше 7. Растворимые основания называются щелочами, они являются наиболее сильными в этом классе веществ за счет полной диссоциации (распада на ионы в жидкости). Группа ОН при образовании солей может заменяться кислотными остатками.

Неорганическая химия - это двойственная наука, которая может описать вещества с разных точек зрения. В протолитической теории основания рассматриваются в качестве акцепторов катиона водорода. Такой подход расширяет понятие об этом классе веществ, называя щелочью любое вещество, способное принять протон.

Соли

Данный вид соединений находится межу основаниями и кислотами, так как является продуктом их взаимодействия. Так, в качестве катиона выступает обычно ион металла (иногда аммония, фосфония или гидроксония), а в качестве анионного вещества - кислотный остаток. При образовании соли водород замещается другим веществом.

В зависимости от соотношения количества реагентов и их силы по отношению друг к другу рационально рассматривать несколько видов продуктов взаимодействия:

  • основные соли получаются, если гидроксильные группы замещены не полностью (такие вещества имеют щелочную реакцию среды);
  • кислые соли образуются в противоположном случае - при недостатке реагирующего основания водород частично остается в соединении;
  • самыми известными и простыми для понимания являются средние (или нормальные) образцы - они являются продуктом полной нейтрализации реагентов с образованием воды и вещества только с катионом металла или его аналогом и кислотным остатком.

Неорганическая химия - это наука, предполагающая деление каждого из классов на фрагменты, которые рассматриваются в разное время: одни - раньше, другие - позже. При более углубленном изучении различают еще 4 вида солей:

  • Двойные содержат единственный анион при наличии двух катионов. Обычно такие вещества получаются в результате сливания двух солей с одинаковым кислотным остатком, но разными металлами.
  • Смешанный тип противоположен предыдущему: его основой является один катион с двумя разными анионами.
  • Кристаллогидраты - соли, в формуле которых есть вода в кристаллизованном состоянии.
  • Комплексы - вещества, в которых катион, анион или оба из них представлены в виде кластеров с образующим элементом. Такие соли можно получить преимущественно у элементов подгруппы В.

В качестве других веществ, включенных в практикум по неорганической химии, которые можно классифицировать как соли или как отдельные главы знания, можно назвать гидриды, нитриды, карбиды и интерметаллиды (соединения нескольких металлов, сплавом не являющиеся).

Итоги

Неорганическая химия - это наука, которая представляет интерес для каждого специалиста данной сферы вне зависимости от его интересов. Она включает в себя первые главы, изучаемые в школе по данному предмету. Курс неорганической химии предусматривает систематизацию больших объемов информации в соответствии с понятной и простой классификацией.