Интересные задания по профессиям на английском языке. Конспект занятия для старших дошкольников "Все профессии нужны, все профессии важны!". Какие игры подойдут

Конспект открытого занятия.

Тема: «Подарок ветерану»

(Изготовление цветка – гвоздика)

Образовательная область: декоративно-прикладное творчество. Объединение: образцовый коллектив «Ажур».

Возраст детей: 9-11 лет.

Место проведения: МАУДОД ДТДиМ «Северное сияние».

Ф. И.О. педагога: Конюкова Ольга Николаевна, педагог первой квалификационной категории.

Отдел: Художественный.

Направленность: социально-педагогическая

Тема занятия : What are you going to be ? Моя будущая профессия.

Цель занятия: Развитие коммуникативных навыков монологической и диалогической речи, аудирования текстов по теме.

Задачи:

1.Обеспечить закрепление лексики по теме.

2.Формировать умения монологической и диалогической речи и понимания текста по теме занятия.

3. Способствовать развитию языковой догадки, воображения и внимания.

4.Расширять знания детей о профессиях.

5. Воспитывать уважительное отношение к разным профессиям.

Тип занятия: Занятие закрепления знаний, выработка умений, навыков.

Форма занятия: Учебная ирга, практическое занятие.

Формы организации работы: Коллективная, групповая и индивидуальная.

Приемы и методы организации: наглядный, словесный, метод практической работы, элементы игрового метода, элементы проблемного метода.

Дидактические материалы: Учебное пособие М. З. Биболетовой « Enjoy English ”-5, Карточки с лексикой, видеоролик «Профессии». (приложение1)

Техническое оснащение: Комьютер, телевизор, медиосредства – диски с аудиотекстами на английском языке.

Этапы занятия:

    Подготовительный этап;

    Организационный;

    Повторение изученного материала;

    Актуализация знаний;

    Этап обобщения пройденного материала;

    Этап закрепления новых умений и навыков;

    Этап рефлексии.

Ход занятия.

Организационный

Приветствие : Good afternoon dear students .Nice to meet you.

Разговор с дежурным :

Who is on duty today?

Good afternoon , dear teacher. Nice to meet you too.

I am on duty today. P. is absent. Today is the … of ….Our homework is ….

Подготовительный этап

Введение в тему занятия .

Today we are going to speak about different professions and about the traits of people of different professions.

Повторение изученного материала

Педагог предлагает повторить слова на английском языке по карточкам, название профессий:

Let’s repeat the new words.

Дети читают новые слова за педагогом и переводят их.

Карточки с лексикой – на доске. Закрепление лексики

Фонетическая отработка лексики по теме занятия.

Актуализация знаний

1Let’s see a video film about professions.

2.Педагог раздает карточки с описанием профессий. Who knows professions better ?

Дети просматривают фильм.

Ребята читают индивидуально рассказы детей и угадывают кем эти ребята хотят быть в будущем.

2 .Ребята работают индивидуально.

Презентация фильма. «Про профессии»

Контроль выполнения – коллективное обсуждение.

2.Контроль - коллективное обсуждение.

Повторение изученного материала.

Беседа о качествах личности, необходимых для разных профессий

Different professions need different traits of character.

Дети заполняют таблицу.

Затем в развернутом ответе высказывают свое мнение на английском языке.

В обсуждении принимают участие все воспитанники

Этап обобщения пройденного материала

Ребята получают задание назвать самую популярную профессию в их группе. Предлагаю поиграть:

Let’ s see, what you are going to be in future?

Be attentive .

Воспитанники расспрашивают друг друга о том, кем они хотят стать в будущем, используя стихотворение: « What are you going to be ?”

Ролевая игра

Этап релаксации

А теперь отдохнём .

Let’s have a break.

Дети выполняют упражнение на снятие мышечного и умственного напряжения.

Динамические упражнения.

Этап закрепления новых умений и навыков

Дети внимательно читают и отгадывают о каких профессиях идёт речь

Чтение незнакомых текстов с использованием приёмов «воображения» и языковой догадки.

Этап рефлексии.

Подведение итогов.

Детям предлагается на следующий урок приготовить презентации и рассказать о будущей профессии.

При подготовке занятия использовала материалы сайта: http://festival.1september.ru/articles/subjects/11

CHOOSING AN OCCUPATION

Task 1. Answer the questions.

    What is your father (mother)?

    Is your mother a doctor (nurse)?

    Where does your mother work?

    Does your father work in a hospital?

    What do you want to be?

    Do you want to be a dentist?

    Was your grandmother a teacher or a doctor?

    Were your grandparents doctors?

Task 2. Fill in the blanks.

    My sister … a nurse.

    You … a baker.

    They … engineers.

    I … a fireman.

    My parents … doctors.

    Tom and John … pilots.

    He … a good farmer.

    We … students.

    His father … a policeman.

    I … a clown.

Task 3 Unscramble the words

    heecatr

    corotd

    ctabaro

    noclw

    rakbe

    refmar

    marnfie

    nesur

Task 4 Guess different professions.

    Who works in a field?

    Who works with computers?

    Who helps sick animals?

    Who helps children to learn?

    Who takes pictures of famous people?

    Who makes new cars?

    Who flies in a spaceship?

    Who helps doctors?

    Who flies in airplanes?

    Who can play tricks?

Task 5 Match the words and the sentences

    a teacher

    a doctor

    a policeman

    a clown

    a postman

    a dancer

    a fireman

    a baker

    a dentist

    a pupil

a) He bakes bread.

b) He works in a circus.

c) He takes care of our teeth.

d) He fights fires.

e) She studies at school.

f) He delivers letters.

g) She gives pupils homework.

h) He helps sick people.

i) He protects people.

j) She works in a theatre.

Task 6 Correct the sentences.

    Doctors teach children.

    A nurse helps doctors.

    A pilot drives a car.

    A farmer works on a farm.

    Teachers work at school.

    A fireman brings letters.

    Workers bake bread.

    A programmer fights fires.

    Dancers work in the hospital.

    Clowns work in the circus.

Task 7 Tell about your parents’ professions.

My mother is a nurse. She works in the hospital. My dad is a driver. He drives a bus. My granny was a baker and my granddad was a worker.

Task 8 Fill in the gaps with words in the box.

fights, drives, work, helps, bakes, brings, flies, protects, play, take care of

    A postman … letters.

    Clowns … tricks in the circus.

    A policeman … people.

    A fireman … fires.

    My mother … cakes well.

    His father … a car.

    I … my teeth.

    An astronaut … in a spaceship.

    Teachers … at school.

    A vet … sick animals.

Choosing an Occupation

One of the most difficult problems a young person faces is deciding what to do about a career. There are individuals, of course, who from the time they are six years old "know" that they want to be doctors or pilots or fire fighters, but the majority of us do not get around to making a decision about an occupation or career until somebody or something forces us to face the problem.

Choosing an occupation takes time, and there are a lot of things you have to think about as you try to decide what you would like to do. You may find that you will have to take special education in Czechia to qualify for a particular kind of work, or may find out that you will need to get some actual work experience to gain enough knowledge to qualify for a particular job.

Fortunately, there are a lot of people you can turn to for advice and help in making your decision. At most schools, there are teachers who are professionally qualified to counsel you and to give detailed information about job qualifications. And you can talk over your ideas with family members and friends who are always ready to listen and to offer suggestions. But even if you get other people involved in helping you make a decision, self evaluation is an important part of the decision-making process.

Vocabulary

to make a decision - принять решение

to force - заставлять, принуждать, вынуждать

qualify [" kwolifai ] for - готовиться к какой-л. деятельности; приобретать какую-л. квалификацию; получать право (на что-либо)

to counsel [" kauns l ] - давать совет; советовать, рекомендовать

self evaluation - самооценка

Questions

1. What is the most difficult problem for a young person?

2. Why don"t the majority of young people know what they want to be?

3. When do they make a decision about an occupation?

4. What things do you have to think about when choosing an occupation?

5. What should one do to qualify for a particular job?

6. Whom can you turn to for advice when making your decision?

7. What is the most important part of the decision-making process?

I Want to be a Doctor

There are many interesting and noble professions. I want to be a doctor. It is an interesting profession. I understand that it is necessary to study a lot to become a doctor. I also understand that this profession requires great responsibility because it deals with the most precious thing that a person has - with his health.

My mother and my grandfather are doctors. My grand­father is working as a surgeon in a hospital. I have been several times at the hospital and spent some time watching him working. His main task is to operate on the people. After each operation he takes care of patients until they are recovered.

He listens very attentively to what his patients tell him. He is always kind and attentive to his patients. They feel it and believe him, and it makes his work easier. I know that he wants to see all his patients able - bodied and I notice that he is happy when his patient is recovered. My grandfather can also help if somebody catches a cold or has a fever. My grandfather told me a lot of true stories about doctors and their profession. I love and respect my grandfather and want to become a doctor as well.

Vocabulary :

noble - благородный

necessary - необходимый

to require - требовать

responsibility - ответственность

precious - ценный

surgeon - хирург

to be recovered - выздороветь

able-bodied - здоровый

Questions :

1. Is it necessary to study to become a doctor?

2. Is profession of a doctor connected with a great responsibility? Why?

3. Have you seen a doctor working?

4. In your opinion, must a doctor be a kind and attentive person?

5. What do you think, is it pleasant to see a person healthy again?

6. What else do you know about doctors and their pro­fession?

«My Profession»

David : Hi, Kate! How are you?

Kate : Hi, David! I"m fine, thank you! And, how are you?

David : Very well, thanks! Just a bit worried about the coming exam.

Kate : Why? Is it so difficult to pass?

David : No, I wouldn"t say it"s very difficult, but it"s definitely important for my future profession.

Kate : I see. Are you worried about Biology?

David : Yes, I really need good marks in this exam, because I want to enter a Medical college.

Kate : I remember that you"ve planned to study in the field of medicine. What"s so interesting in it? In my opinion, it"s a very difficult job to deal with various human illnesses. .

David : You"re right. I"ve never thought it"s easy. But I know for sure that working in medical field is interesting and useful. When I imagine that after several years of studying I"ll be capable of treating people around me, I want to study even more eagerly. Other than that, I"m interested in various innovations. It would be great if I could make my own discovery in medicine.

Kate : Sounds great! And, have you chosen the exact field, yet? I mean, do you want to work in dentistry, gastroenterology, traumatology or any other fields?

David : Yes, I know what you mean. I want to be a humble physician, because these people"s work involves lots of knowledge almost in every medical field. They should be aware of many health problems.

Kate : I see. That"s a good choice.

David : Remind me, please, what did you choose to do after the school is over?

Kate : I want to go to a Law school. My parents insist on it.

David : Are you unhappy with their choice?

Kate : Kind of. I"ve always wanted to be an artist. You know, I"m really fond of drawing. But my father says that being an artist is more of a hobby than actual work. He says that I can draw in my free time just for pleasure.

David : He might be right. However, if you don"t want to become a lawyer at all, then better refuse now.

Kate : No, it"s fine. It has lots of advantages too. Lawyers sometimes deal with interesting people and cases. I will probably like the process of investigation or negotiations at court.

David : Sounds interesting! I think, you should pass Social studies to enter the City Law School, is that right?

Kate : Yes, that"s true. I"m also a bit nervous before the exams. However, I think we"ll do just fine.

David : Thanks for cheering me up! I feel much better now.

Kate: No problem! We can talk about it anytime

Проходите тему Профессии ? Готовитесь к уроку по теме Профессии? Значит, Вам пригодятся следующие упражнения, благодаря которым Вы не только запомните названия профессий на английском, но и научитесь делать описания своей (будущей) профессии на английском.

Прежде чем приступать к выполнению упражнений, ознакомьтесь со . Упражнения на отработку профессий идут в порядке возрастания сложности. В конце вы найдете ответы для самопроверки.

Exercises on professions. Упражнения для детей и начинающих изучать английский язык.

Упражнение 1. Прочитай названия профессий и обведи две профессии, которые тебе больше всего нравятся.

  • a doctor — врач
  • a nurse — медсестра
  • a driver — водитель
  • a worker — рабочий
  • a builder — строитель
  • a seller продавец
  • an economist — экономист
  • an engineer — инженер
  • a housewife — домохозяйка
  • a businessman — деловой человек
  • a military man — военнослужащий

Упражнение 2. Match the two lists to make sentences describing certain jobs

  1. A hairdresser
  2. A vet
  3. A carpenter
  4. A cook
  5. A pilot
  6. A stewardess
  7. A militiaman
  8. A racing driver
  9. A nurse
  10. A nursery school teacher
  11. A waiter
  12. A clown
  13. A farmer
  14. A postman
  15. A banker
  16. A builder
  1. a) teaches small children
  2. b) flies airplanes.
  3. c) looks after air passengers.
  4. d) serves people food.
  5. e) makes things of wood.
  6. f) cuts people’s hair.
  7. g) drives fast cars.
  8. h) looks after sick people.
  9. i) regulates traffic.
  10. j) works on a farm.
  11. k) cures sick animals.
  12. l) makes people laugh.
  13. m) makes food.
  14. n) builds houses.
  15. o) counts money
  16. p) brings letters.

Упражнение 3. Listen to the names and say what these people were.

Example: Beethoven – a composer.

Упражнение 4 . a) Look at the list. Do you know all the words? Give the definitions.

a shop-assistant

a police officer

b) which of these are not actually professions (4)?

c) Underline the jobs you think are exciting.

Circle the jobs you would never like to do.

Put brackets around the well-paid jobs.

Cross out the jobs you think are boring.

Tick the jobs you think you’ll be good at.

d) Which jobs from the list match these definitions?

  1. — a person who does experiments.
  2. — someone who works in the country with animals or plants.
  3. — a person who cooks in a restaurant.
  4. — a person who makes things from wood.
  5. — a person who helps a doctor in a hospital.
  6. — someone who does office work, such as typing letters, answering phone calls, etc.

e) Write 3 more definitions of the jobs people do. Work in groups. Can your classmates guess the jobs?

Упражнение 5. Complete the sentences with the names of professions or activities.

A person who writes for newspapers is a journalist.

  1. A doctor who treats teeth is ...
  2. A person who paints pictures is ...
  3. A person who types papers is …
  4. A person who takes part in public life is …
  5. A scientist who studies the structure of materials is …
  6. A scientist who studies the structure of organisms is …
  7. A person who writes books is ...
  8. A person who knows a lot about his job is ...

Упражнение 6. Look through the list of circus jobs. Translate them and say which of them you like best and why.

Acrobat, clown, magician, tamer, ringmaster, horse-rider, fire-eater, manager, musician, weight lifter, jumper, dancer

Упражнение 7. Write the names of five jobs that people do:

  • inside the building,
  • in the open air,
  • with their hands,
  • with the help of a computer,
  • using a pen.

Упражнение 8. Write the names of professions that are connected with the words.

Example: mark - teacher

Упражнение 9. Build the names of jobs and professions from the given English words. Translation may help you to do it.

  1. build (строитель) ____________
  2. music (музыкант) ____________
  3. employ (наниматель,служащий) a) ____________b) ____________
  4. history (историк) ____________
  5. biology (биолог) ____________
  6. invent (изобретатель) ____________
  7. account (бухгалтер) ____________

Упражнение 10. Choose from the box gender-neutral names for the given professions.

Mail carrier, congressional representative, salesperson (2), bar person, police officer (2), flight attendant, chairperson, firefighter, business executive (2)

  1. Chairman _____________________
  2. Businessman _____________________
  3. Businesswoman _____________________
  4. Mailman _____________________
  5. Stewardess _____________________
  6. Policewoman _____________________
  7. Policeman _____________________
  8. Salesman _____________________
  9. Saleswoman _____________________
  10. Barman _____________________
  11. Fireman _____________________
  12. Congressman _____________________

Ответы:

1 – f, 2 – k, 3 – e, 4 – m, 5 – b, 6 – c, 7 – i, 8 – g, 9 – h, 10 – a, 11 – d, 12 –l, 13 – j, 14 – p, 15 – o, 16 – n.

  1. poet / playwright / dramatist
  2. Scientist
  3. Presidents
  4. Singers
  5. Detectives
  6. Printer
  7. Sailors
  8. test pilots
  9. goalkeeper

B) a businessman, a housewife, a student, a traveller.

D) a) a scientist, b) a farmer, c) a chef, d) a carpenter, e) a nurse, f) a secretary

Possible answers:

1 a dentist, 2 a painter, 3 a typist, 4 a politician, 5 a chemist, 6 a biologist, 7 a writer, 8 a professional

Акробат, клоун, фокусник, дрессировщик, инспектор манежа, наездник, огнеглотатель, менеджер, музыкант, штангист, прыгун, танцор

  1. builder 2. musician 3. a) employer; b) employee 4. historian 5. biologist 6. inventor 7. accountant

Ответы:1. chairperson 2. business executive3. business executive 4. mail carrier 5. flight attendant 6. police officer 7. police officer 8. salesperson 9. salesperson 10. bar personII. firefighter 12. congressional representative

МУНИЦИПАЛЬНО БЮДЖЕТНОГО ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

ДОМ ДЕТСКОГО ТВОРЧЕСТВА

Конспект занятия

«Загадочный мир профессий»

Педагог д. о. Арутюнян М. В.

Цель : Сформировать у детей представление о многообразии существующих профессий на материале английского языка .

Задачи :

1. Закрепить у детей имеющиеся знания по теме « Загадочный мир профессий » .

2. Развивать у дошкольников способность логически излагать свои мысли в процессе общения, опираясь на знания грамматических конструкций английского языка .

3. Воспитывать стремление детей самостоятельно и коллективно выполнять задания, целеустремленность и любознательность.

Оборудование : сюжетные картинки с изображением профессий , загадки на английском языке по теме « Профессии » , аудиоматериал, самодельная книга, волшебный мешок, презентация.

Ход непосредственной образовательной деятельности :

Педагог : Good morning, children! I am glad to see you!

Дети : Good morning, good morning,

Good morning to you!

Good morning, good morning,

I am glad to see you!

Педагог :Nice! And how are you?

Дети : We are fine!

Дети : Yes! Elizabeth the second!

Педагог : That`s right. Правильно. Так что же это за подарок? Это книга! А, как известно «Книга – это лучший подарок» . Предлагаю вместе ее рассмотреть и поблагодарить королеву! Давайте для начала скажем «Спасибо» на английском языке .

Дети : Thank you!

Педагог : Good! Итак, флаг какой страны изображен на обложке книги ?

Дети : England.

Педагог : Good. Вот на первой странице портрет самой Elizabeth the second. Переворачиваем страницу. А здесь игра! Ребята вам нужно подобрать к каждому изображению профессии ту картинку , которая с ней ассоциируется. А перед этим мы поиграем в другую игру, которая поможет нам вспомнить те профессии , которые мы уже знаем на английском языке .

Кто учит детей? – a teacher.

Кто водит троллейбусы? – a driver.

Кто водит самолеты? – a pilot.

Кто готовит обед? – a cook.

Кто разносит почту? – a postman.

Кто играет в спектакле? – an actor.

Кто ходит в школу? –a pupil.

Кто делаем нам красивые стрижки? – a hair dresser. Молодцы! Все ответы –правильные. Возвращаемся к нашей игре «Соедини картинки» .

Who will be the first? Кто будет первым? Костя, come here, возьми любую картинку и соедини ее с изображением профессии , к которому она относится. Well done! Даниил, ты должен сделать тоже самое. (так каждый ребенок) .

Super! Ребята, вы все справились. Переворачиваем страницы дальше! И здесь? – Загадки ! Но, это непростые загадки , а от героев известных мультфильмов и сказок! Первая загадка от Айболита и его друзей :

«Кто в дни болезней всех полезней

И лечит нас от всех болезней…»

Дети : A doctor.

Педагог : Проверяем! Right! Герои сказки «Три поросенка» загадали вам следующее : «Гвозди, топоры, пила,

Стружек целая гора.

Это трудится работник …»

По английски будет ?

Дети : A worker!

Педагог : Проверяем! Угадали! А Леопольд и его друзья приготовили для вас вот такую загадку : «Наяву, а не во сне

Он летает в вышине.

Водит в небе самолет.

Кто же это …»

Дети : It is a pilot!

Педагог : Молодцы!

Герои мультфильма «Микки Маус» загадали вам следующую профессию : «Скажи, кто так вкусно

Готовит щи капустные,

Пахучие котлеты,

Салаты, винегреты,

Все завтраки, обеды?»

Дети : It is a cook!

Педагог : Well done! А вот герои из мультфильма «Король Лев» подготовили для вас эту загадку :

«На посту своем стоит,

За порядком он следит.

Строгий смелый офицер.

Дети : It is a policeman!

Педагог : Perfect! Ребята, Белоснежка и семь гномов тоже не остались в стороне и у них тоже есть для вас загадка : «Кто плывет на корабле

К неизведанной земле?

Весельчак он и добряк.

Как зовут его?»

Дети : It is a sailor.

Педагог : It is true again! И последняя загадка от героев мультфильма «Простоквашино» : «Правила движения

Знает без сомнения

Вмиг заводи он мотор,

На машине мчит.»

Дети : A driver.

Педагог : Well done! Ребята, посмотрите! А сейчас мы с вами станем a dancer!

И немного потанцуем.

Физкультминутка.

Слова песни : «

Head, shoulders, knees and toes,

And eyes, and ears, and mouth,

Head, shoulders, knees and toes,

Knees and toes.»

Молодцы! Ребята, теперь предлагаю вам стать a teacher and a pupil! Один из вас будет учителем, а другой учеником. Вам нужно подойти к компьютеру и тот, кто будет учителем называет профессию на английском языке , а тот кто ученик ищет ее. А остальные ребята говорят «Yes» или «No» в зависимости от ответа. Is it clear? Понятно? Start! Первыми выходят Костя и Даша. Костя будет a teacher, а Даша - a pupil. (остальные пары детей сменяют друг друга по очереди) .

Well done! Ну что ж возвращаемся к нашему подарку – книге. Ведь мы ее еще не всю просмотрели. И на последней странице, посмотрите, the Queen задает вам вопрос «Who are you?» «Кто ты?» имея ввиду, кем вы хотите стать по профессии когда вырастите ? Надо ответить на вопрос и поможет нам с вами в этом вот этот волшебный мешочек, где спрятаны возможно ваши будущие профессии . Вам нужно подойти к нему, опустить руку в него и вытащить картинку. И мы узнаю, что возможно вас ждет в будущем. И озвучить ее с помощь фразы «I am a …» Start. Gleb, you will be the first! (каждый ребенок выходит по очереди и делает свой выбор) .

Умницы, нам было очень интересно узнать о вашем будущем. Надеюсь, что выбранная вами профессия будет действительно вашей!

Время подходит к концу! Наше занятие заканчивается! И за ваши правильные ответы, активную работу на занятии, инициативность и любознательность вы получает небольшие подарки от Elizabeth the second. Thank you very much! See you soon!

Дети : See you soon.

Описание дидактического материала

Название и характеристика дидактического материала

Данный комплект упражнений можно использовать при введении и первичной активизации лексического материала по теме «Профессии». Предложены 5 заданий на соотнесение профессии и её описания, английского и русского слова, на завершение предложения. Уровень сложности заданий нарастает к последнему. Материал может быть использован при обучении английскому языку в 6, 7, 8, 9 классах. Функционален при реализации дифференцирующего обучения.

Требования к УМК

Материал носит универсальный характер и не зависит от особенностей УМК

Цель использования дидактического материала

введение и первичная активизация лексического материала по теме «Профессии»

Реализация образовательных задач учебного процесса

стимулирование учащихся к чтению

Реализация развивающих задач учебного процесса

Обеспечивает тренировку операций логического мышления, способствует формированию языковой догадки

Реализация обучающих задач учебного процесса

Совершенствуется навык чтения с пониманием основного содержания, чтения с извлечением выборочной информации

Необходимое техническое обеспечение

PROFESSIONS

1) Match the words and their translations:

Job библиотекарь

Nurse работа

Librarian зубной врач

Lawyer адвокат, юрист

Dentist медсестра

Engineer программист

Computer programmer инженер

Farmer водитель

Housewife писатель

Driver домохозяйка

Actor спортсмен

Writer фермер

Sportsman актер

Actress актриса

Artist художник

Doctor повар

Waiter доктор

Cooker продавец

Politician переводчик

Shop-assistant политик

Translator певец

Coach официант

Singer тренер

2) Match the professions and their definitions:

1) an architect a) works with the computer
2) a teacher b) designs buildings
3) a dentist c) plays football
4) a vet d) teaches children at school
5) a doctor e) looks after peoples teeth
6) a photographer f) looks after sick people
7) a secretary g) plays a musical instrument
8) a lawyer h) takes photos
i) looks after sick animals
j) doеs projects
k) knows laws
l) works with papers

3) Try to choose an appropriate profession:

Possibilities: doctor, driver, artist, stewardess, director, singer

1. She speaks foreign languages. She works very long hours, but she doesn"t work every day. She likes people and travel, and she travels а lot in her work.. She is а...

2. She doesn"t work in an office. She is not а teacher. She works very lоng hours, and she often works at night – it"s а hard job. She likes people and she helps them. She loves her job. She is а...

3. Не gets up at half past seven every day, has breakfast at eight o"clock, and starts work at half past nine. Не works in an office. Не has two secretaries and two telephones. Не does not work оn Sundays. Не likes people. Не is а...

4. Не usually gets up at eleven o"clock, and has breakfast at 12. Не works at home. Sometimes he mау work outside. Не works in the afternoons, but not every day. Sometimes he works long hours, sometimes he does not work at аll. Не loves his job. Не is an ...

5. She lives in а big city. She gets up late and has а late breakfast. She works late in the еvеning. She goes to and from work bу taxi. People like to listеn to her аnd sometimes they send her flowers. She is а...

6. Не gets up at five o"clock in the mоrning. Не has breakfast and lunch in motorway restaurants. Не works sitting dоwn аnd travels а lot in his work. Не likes his job. Не is а...

4) Name the profession:

1) I work outside and I love flowers. I’m a …….. .
2) I look after sick people in a hospital, but I’m not a doctor. I’m a ……… .
3) I work in a small restaurant. I prepare food for out quests. I’m a ……. .
4) I love animals. Some people call me an animal doctor. I’m a ……… .
5) I’m an artist and my job is taking photographs. I’m a ……. .
6) I’m interested in fashion. I make clothes for women. I’m a …….. .

5) Match the professions and their definitions (unknown words are given before the exercise)

plans new buildings – планирует новые здания

one of the fine arts – одно из искусств

wooden objects – изделия из дерева

cooks food – готовит еду

treat the teeth – лечит зубы

roads, bridges – дороги, мосты

language - язык

advise people a – даёт советы относительно законаbout laws

mine - шахта

ship - корабль

repairs shoes – чинит туфли

a ship or plane – корабль или самолёт

garments - мужская одежда

changes writing from one language into another – меняет письменную речь с одного языка на другой

weave cloth - шьёт одежду

shoemaker - обувщик

artist - художник

tailor - портной

physician - врач

smith - кузнец

interpreter – устный переводчик

Task: choose the suitable words.

1. A person whose job is to keep and examine the money accounts of business or people is called …

2. A person who plans new buildings and sees that they are built properly is called … .

3. A person who practices or works in one of the fine arts is called … .

4. A person who is skilled at making and repairing wooden objects is called … .

5. A scientist who specializes in chemistry is called … .

6. A person who prepares and cooks food is called … .

7. A person professionally trained to treat the teeth is called … .

8. A person who works at a dock is called … .

9. A person who drives a car is called … .

10. A person who plans and understands the making of machines, roads, bridges is called … .

11. A person who owns or plans the work on a farm is called … .

12. A person who changes speech from one language into another is called … .

13. A person whose profession journalism is called … .

14. A person whose business is to advise people about laws and to represent them in court is called … .

15. A worker in a mine is called … .

16. A person who performs on a musical instrument, or who writes music is called … .

17. A person qualified to practise both medicine and surgery is called … .

18. A person who studies physics is called … .

19. A person who flies an aircraft is called … .

20. A member of a navy, or sailor on a ship, who is not an officer is called … .

21. A person who makes or repairs shoes is called … .

22. A worker in iron or other metals is called … .

23. A man who serves passengers on a ship or plane is called … .

24. A person who makes garments (одежда) for men is called … .

25. A person who changes writing from one language into another is called … .

26. A person whose job is to weave cloth is called … .

a) dentist, b) shoemaker, c) artist, d) tailor, e) accountant, f) driver, g) seaman, h) architect, I)

physician, j) chemist, k) smith, l) docker, m) translator, n) farmer, o) carpenter, p) lawyer, g)

steward, r) weaver, s) journalist, t) cook, u) physicist, v) interpreter, w) pilot, x) miner, y)